Promocja firmy w internecie

Mała firma w Internecie. 10 skutecznych sposobów na pozyskanie klientów w Sieci

Dziś, w dobie nowych mediów, nie wypada tylko być w Internecie. To nic nie daje i nie skutkuje zwiększeniem liczby zamówień. Aby być skutecznym, wyprzedzić konkurencję i zdobyć klientów, trzeba aktywnie działać i pozwolić się im znaleźć. Ale jak to zrobić? Jakie możliwości promocji i marketingu w Sieci ma przedsiębiorca prowadzący małą działalność gospodarczą? Poznaj 10 z nich.

1. Strona WWW

Strona firmowa w Internecie – rzecz oczywista, chciałoby się powiedzieć. Jeśli jednak myślisz, że wystarczy zamówić za przysłowiowe kilka groszy jej wykonanie u pierwszego lepszego studenta informatyki, umieścić ją w Sieci i tylko z tego tytułu liczyć na kolejne zamówienia, to jesteś w błędzie. Obecnie samo posiadanie witryny WWW jest błahostką i samo w sobie nie stanowi niemal żadnej wartości. Aby witryna spełniała swoją rolę promocyjną i marketingową, musi być atrakcyjna wizualnie, pomysłowa, użyteczna, skuteczna i regularnie odświeżana, a do tego promowana. Warto na jej łamach umieścić dział z aktualnościami, podpiąć widgety z social media i zapełnić atrakcyjnym oraz błyskotliwym tekstem.

2. Sklep internetowy

Prowadzisz ciągłą lub sezonową sprzedaż jakichś produktów? Rozszerz swoją działalność gospodarczą o sklep internetowy! Jeżeli co nieco orientujesz się w sprawach informatycznych, możesz skorzystać z jakichś gotowych skryptów sklepów WWW, takich jak np. Magento, Pretashop, OpenCart, IAI, cStore czy Shoper. W przeciwnym razie trzeba będzie sięgnąć po pomoc programistów, którzy są gotowi zaoferować wsparcie w zaprojektowaniu, zaprogramowaniu i postawieniu sklepu internetowego dla Twojej firmy. W każdym razie dzięki niemu można znacznie rozszerzyć swoją działalność, zdobyć nowe rynki i dotrzeć do klientów, którzy wcześniej znajdowali się poza Twoim zasięgiem.

3. Pozycjonowanie SEO

Pozycjonowanie, zwane również jako SEO (z ang. Search Engine Optimization), polega na podejmowaniu działań zmierzających do podwyższenia pozycji strony internetowej w wynikach wyszukiwania Google. Celem powinno być doprowadzenie do sytuacji, w której witryna znajduje się na pierwszym miejscu w rankingu po wpisaniu danej frazy (słowa kluczowego). Pozycjonowanie uchodzi bodaj za najskuteczniejszą metodę pozyskiwania klientów w Internecie. Rzeczywiście, przy umiejętnym podejściu SEO może być bardzo efektywne z punktu widzenia małej firmy, gdyż pozwala na dotarcie do stosunkowo dużej liczby odbiorców zainteresowanych Twoim produktem lub usługą. Minusem jest natomiast to, że na rezultaty trzeba dość długo czekać; przy trudnych i mocno konkurencyjnych frazach może minąć nawet rok, zanim strona zacznie wskakiwać na pozycje zapewniające stały ruch.

4. Linki sponsorowane PPC

Kolejna metoda promocji związana bezpośrednio z Google – AdWords. W tym przypadku, aby znaleźć się na pierwszym miejscu w wynikach wyszukiwania dla danej frazy, teoretycznie wystarczy tylko zapłacić odpowiednią kwotę pieniędzy. Następnie reklama Twojej strony lub sklepu WWW znajdzie się w boksie tuż ponad wynikami wyszukiwania. Dlaczego teoretycznie? Ponieważ praktycznie trzeba posiadać dużą wiedzę i doświadczenie w prowadzeniu kampanii AdWords, aby miała ona ręce i nogi i nie była wyrzucaniem pieniędzy w błoto. Satysfakcjonujące wyniki (szczególnie w długim okresie czasu) da się bowiem osiągnąć wyłącznie przy dobrej optymalizacji kampanii. Rozpatrując kwestię wdrożenia marketingu internetowego dla strony firmowej lub sklepu WWW, na samym początku warto pomyśleć właśnie o wykupieniu linków, bo ich efekty są natychmiastowe.

5. Email marketing

Zdobyć adres e-mail potencjalnego klienta, a następnie, za jego zgodą, przesyłać mu wiadomości i promować firmę – tak w ogromnym skrócie wygląda email marketing. Ta popularna metoda nie ma – albo raczej nie powinna mieć – nic wspólnego ze spamowaniem, polegającym na masowym wysyłaniu tysięcy wiadomości do losowo wybranych osób. Maile powinny być spersonalizowane, atrakcyjne pod względem graficznym i przykuwające uwagę treścią – tylko wtedy jest szansa, że odbiorca otworzy i przeczyta przesłaną wiadomość. W każdym razie email marketing przy odpowiednim podejściu może być bogatym źródłem zysków. Istnieje wiele ciekawych aplikacji do samodzielnej obsługi kampanii mailingowych, w tym również bezpłatnych. Przy większym budżecie warto skorzystać z usług profesjonalnej agencji email marketingowej.

6. Content marketing

Content marketing obejmuje działania polegające na tworzeniu i udostępnianiu grupie zainteresowanych odbiorców treści, które z ich punktu widzenia są pod jakimś względem wartościowe. O jakich treściach mowa? Rozmaitych – publikacjach na blogu, nagraniach wideo, infografikach, ebookach, podcastach czy prezentacjach, które mają wartość edukacyjną, rozrywkową czy emocjonalną. Korzyścią z content marketingu jest zbudowanie trwałej relacji z odbiorcą, który następnie może stać się zaufanym klientem, polecającym Twój produkt lub usługę innym. Content marketing siłą rzeczy sprzyja kreowaniu profesjonalnego wizerunku, pozwala zdobyć rozgłos i zbudować markę w Internecie.

7. Social media

Social media, czyli media społecznościowe, na które składają się takie serwisy jak Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest itd., określane są jako tzw. nowe media. Ich siłą jest to, że dają każdemu równy głos i pozwalają nawiązać komunikację z tysiącami innych użytkowników, dzieląc się z nimi różnymi treściami. Social media z powodzeniem można wykorzystać w działalności gospodarczej, tworząc profil firmy, marki, usługi albo produktu i udostępniając na jego łamach informacje interesujące dla potencjalnych klientów. Profesjonalne zarządzanie mediami społecznościowymi buduje wizerunek, poprawia rozpoznawalność i daje bezcenną szansę na dokładne poznanie potencjalnej klienteli. Obecność marki w social media powinna być długofalowa, aby była skuteczna. Mowa tu nawet o kilku latach prowadzenia kont w różnych serwisach.

8. Marketing wirusowy i szeptany

Marketing wirusowy i szeptany polegają na wejściu w bezpośrednią interakcję z odbiorcą i skierowaniu go na Twoją usługę lub produkt. Istotą tej formy promocji jest nadania działaniom promocyjnym spontanicznego charakteru. W marketingu wirusowym i szeptanym należy dążyć do tego, żeby wszelkie przedsięwzięcia wyglądały na naturalne, tak jakby wychodziły wprost od przeciętnych użytkowników. Wykorzystuje się w tym celu dyskusje na forach internetowych, w których delikatnie zahacza się o reklamowaną markę, czy „spontaniczne” filmiki wrzucane do Sieci.

9. Boksy i bannery reklamowe

Boksy i bannery reklamowe to najbardziej tradycyjna forma promocji i reklamy w Internecie, ale cały czas skuteczna, a do tego nie wymaga dużego nakładów pracy. Zaprojektowanie graficzne reklamy, a następnie umieszczenie jej wraz z linkiem do Twojej strony internetowej na łamach odpowiednio wybranej witryny daje szanse dotarcia do potencjalnych klientów. Czym się kierować, wybierając stronę, na której ma zostać umieszczona reklama? Przede wszystkim liczbą i profilem odwiedzających ją użytkowników – powinni oni jak najbardziej pasować do grupy docelowej, do której chcesz dotrzeć ze swoim produktem lub usługę. Równie istotna jest zbieżność tematyki witryny z dziedziną Twojej działalności gospodarczej.

10. Programy afiliacyjne

Programy afiliacyjne lub inaczej programy partnerskie  polegają na „zleceniu” promocji Twoich produktów lub usług innym osobom posiadającym własne strony internetowe czy blogi w zamian za prowizję od sprzedaży. Idea jest prosta – im lepiej Cię zareklamuje Twój współpracownik i im więcej sprzeda Twoich produktów lub usług, tym samemu więcej zarobi. Dla przedsiębiorcy takie rozwiązanie jest o tyle dobre, że nie wymaga dużego wkładu czasu, ponieważ odpowiedzialność za całą promocję przejmują na siebie osoby, które zdecydowały się promować Twój biznes. Twoim obowiązkiem pozostaje jedynie wypłacić prowizję w ustalonej wysokości.

Leave a Comment